2022.03.18. Kőműves munkák
Jó befejezéssel a beton szép marad egy ideig, a megfelelő alapokkal egy életre gondoskodhatunk a tökéletes állapotáról.
1/13. A repedésmentes beton előkészítése
Egy rendesen megépített kocsifeljáró évtizedekig betöltheti a funkcióját és bár jó befejezéssel a beton szép marad egy ideig, a megfelelő alapokkal egy életre gondoskodhatunk a tökéletes állapotáról. Íme néhány jó tanács, amit érdemes megfogadnunk, mielőtt belekezdenénk a betonozásba.
2/13. Minden a jó alappal kezdődik!
A beton könnyen megrepedhet kellően stabil és erős alap nélkül. A 10-15 centiméter vastagságú kompakt alap általában jó választás, de a pontos méret függ a teljes minőségétől, az éghajlattól és attól is, hogy milyen járművekkel szeretnénk használni a feljárót.
Szerencsés esetben közvetlenül ráönthetjük a betont a homokos vagy kavicsos talajra, anélkül, hogy extra alapot kellene hozzáadnunk, ha viszont hideg éghajlaton élünk, és erősen agyagos vagy földes talajon szeretnénk betonozni, vagy nagysúlyú járművekkel használnánk a feljárót, érdemes megnövelnünk az alapot 25-30 centiméteresre.
Ha pontos adatok szeretnénk kapni, keressük fel a legközelebbi betonozással foglalkozó szaküzletet, ahol a talaj tulajdonságai és a felhasználási célok ismeretéében meg tudják mondani, hogy mekkora alapra és milyen anyagokra lesz szükségünk, illetve egyúttal be is szerezhetjük ezeket, de elképzelhető, hogy az önkormányzat honlapján is megtaláljuk, hogy melyik területre mekkora alapot javasolnak.
3/13. A rétegek döngölése és elsimítása
Menjünk végig négyszer-ötször a felületen minden ötcentiméternyi alapréteg hozzáadása után! Használjunk a képen láthatóhoz hasonló gépet, ne „rezgő” vagy „ugráló” típust, mert ezeket árkok feltöltésére tervezték, nem betonalap elegyengetésére.
4/13. Az alap locsolása
A teljesen száraz betonalap nem áll össze megfelelően, ezért ha száraz körülmények között betonozunk, locsoljunk meg minden réteget egy kerti slaggal a kívánt eredmény érdekében! Egy egyszerű módszerrel ellenőrizhetjük, hogy elég nedves-e az alap: fogjunk meg egy maréknyit és próbáljunk golyót gyűrni belőle! Ha megtartja a formáját, minden rendben, ha viszont egyáltalán nem áll össze, locsoljuk meg egy kis vízzel, de ügyeljünk a mértéktartásra, mert a túl nedves alap sem lesz elég tartós. Azért is érdemes meglocsolnunk minden réteget, mert így nem száll fel a por.
5/13. Ügyeljünk az egyenletességre
Feszítsünk ki egy zsinórt a léc két végében elhelyezett csavar közé! Ez jó irányadó lehet, mert így láthatjuk, hogy a lécek egy vonalban vannak-e. Állítsuk be a megfelelő magasságot az utolsó réteg leszórása előtt, mert így a lécekhez igazíthatjuk a réteg magasságát!
Minden betondarabnak legalább 7 fokos dőlésszöggel kell rendelkeznie, hogy lefolyhasson róla a víz. Ha ekkora szög nem kialakítható, döntsük meg a betondarabokat abba az irányba, amerre egyébként is elfolyik a víz az udvaron.
6/13. A tartólécek rögzítése
Helyezzünk el egy-egy tartólécet legalább 90 centiméterenként! Támasszuk meg a lábunkkal és igazítsuk őket a korábban kifeszített zsinórhoz! Próbáljuk minél egyenesebben leszúrni őket, hogy a keret ne mozduljon el, amikor rögzítjük hozzá a léceket! Pontosan illesszük össze a deszkákat, ha több darab kell valamelyik oldalra! Töltsük fel a keret melletti részt földdel, hogy ezzel is stabilizáljuk, mielőtt beleöntenénk a betont!
Használt motorolajjal megakadályozhatjuk, hogy a beton rátapadjon a keretre, de ne öntsük olyan felületre, ami látható lesz a betonozás után, mert foltokat hagyhat rajta és meggátolhatja a szigetelőanyag megkötését. Használt motorolaj helyett vásárolhatunk kifejezetten erre a célra kifejlesztett védőanyagokat is.
7/13. A lécek rögzítése
Szegek helyett csavarokkal rögzítsük a léceket a kerethez (használhatunk csillagcsavarokat is). Szegelés közben a lécek meglazulhatnak és az egész keret elmozdulhat. Ne tegyük a csavarokat túl alacsonyra, mert nehéz lesz eltávolítanunk őket a keret feltöltése után. Nem baj, ha a csavarok kicsit kiállnak a betonnal feltöltött részből. Így is könnyen kicsavarhatjuk őket és csak kis lyuk marad utánuk, ami nem okoz problémát.
8/13. A lécek tetejének levágása
Vágjuk le a lécek kereten túllógó részét, hogy ne legyenek útban a beton kiöntése közben! Használhatunk szúrófűrészt, de legyünk óvatosak, mert könnyen elmozdulhat tőle a keret és semmiképp se válasszunk túl hegyes pengét. Egyengessük el a talajt a keret közelében, hogy ne okozzon problémát az esztrichtáblák elhelyezésekor!
9/13. A szerkezet megerősítése vasbetonnal
Szakértők szerint a másfél centiméter vastagságú vasbetonból összeállított 60 centiméteres hálók ideálisak egy kocsifeljáróhoz. A vasbeton rudakat könnyen összeilleszthetjük drótdarabokkal, amiket akár egy drótrögzítővel is stabilizálhatunk. Fontos, hogy sok ponton rögzítsük a vasbeton keretet, nehogy szétessen, ha véletlenül rálépünk, miután felállítottuk.
10/13. A vasbeton elvágása flexszel
Egy erős fém vágókoronggal ellátott flex tökéletes eszköz a vasbeton elvágásához. Sok építési vállalkozó gyémánt vágókorongot használ, annak ellenére, hogy azt nem fém vágására tervezték.
11/13. A vasbeton meghajlítása
A vasbetont könnyen meghajlíthatjuk egy erre a célra kifejlesztett eszközzel, amit nagyjából tízezer forintért szerezhetünk be. Ha csak pár hajlítás szükséges és vékony vasbetonnal dolgozunk, lépjünk rá és húzzuk felfelé a végét, amíg el nem éri a kívánt formát!
12/13. Rögzítés meglévő betonlaphoz
Ha szeretnénk összekapcsolni két betonlapot, használjunk vasbeton hálót, hogy garantáltan egyforma magasságúak legyenek! Fúrjunk minél mélyebb lyukakat (a betonlapok teljes hosszán), hogy a vasbeton háló könnyen belecsússzon a lyukakba és stabil maradjon!
Ha hideg éghajlaton élünk, ne rögzítsünk önálló betonlapot házhoz vagy más alappal rendelkező építményhez, mert a fagy hatására a lap enyhén elmozdul, a ház viszont nem, így szinte biztosan repedések keletkeznek az illesztésnél.
13/13. A vasbeton megtámasztása
Ne fektessük csak úgy a földre a vasbeton hálót, hanem gondoskodjunk a megfelelő stabilitásáról támasztékok használatával! A támasztékok többféle méretben is elérhetők, így biztos találunk olyat, ami illik az adott betonlap vastagságához. Úgy helyezzük el őket, hogy a vasbeton háló minden pontja egyforma magasságban legyen! A megemelt vasbeton háló komoly veszélyforrás, ezért lassan és óvatosan mozogjunk a közelében!
Ha taligát kell használnunk a beton kiöntéséhez, felejtsük el a támasztékokat! Ebben az esetben helyezzük el a hálót a munkaterület közepén a beton kiöntése előtt! A rögzítés miatt ilyenkor sem kell aggódnunk: vásárolhatunk kifejezetten erre a célra alkalmas kampókat, de a támasztékok használata egyszerűbb és praktikusabb, így lehetőség szerint törekedjünk erre, ráadásul szinte fillérekért beszerezhetjük őket.